Zoek op onderwerpen
Klik op de link om de pdf te downloaden.
Huidige informatievoorziening bij overheidsinstellingen
De informatievoorziening van de overheid is organisatiegericht en
organisatieonderdeelgericht.
organisatieonderdeelgericht.
EGEM Procesmodel Dienstverlening
Met het door EGEM opgestelde Procesmodel Dienstverlening is goed uit te leggen hoe het beter kan.
Kanaalintegratie
Als alle afdelingen dezelfde set hulpmiddelen gebruiken, wordt de integratie van de verschillende contactkanalen veel eenvoudiger.
Informatiearchitectuur
De architectuur die daadwerkelijk bijdraagt aan het verbeteren van de informatievoorziening, is een architectuur die gericht is op generieke functionaliteit.
De rol van de informatiearchitect
Bij informatievoorzieningsprojecten spelen drie aspecten een rol: doorlooptijd, budget en kwaliteit.
Richtlijnen voor projectleiders
Het is de taak van de informatiearchitect ervoor te zorgen dat projectleiders zich houden aan wat de informatiearchitectuur voorschrijft.
Richtlijnen voor proceseigenaren
Om de informatievoorziening te verbeteren, moet de beschikbare generieke functionaliteit zo goed mogelijk worden gebruikt.
Fasering generieke functionaliteit
Elke overheidsinstelling kan zelf een fasering bepalen als het gaat om het ontwikkelen van generieke functionaliteit.
Inleiding Zaakgericht werken
Om klanten goed te kunnen informeren over de status van hun zaak moeten de procesverantwoordelijken hun administratie zaakgericht inrichten.
Zakenmagazijn of een ‘leidend’ zaaksysteem
Er zijn verschillende opties die het mogelijk maken om in de organisatie te weten wat de status van alle zaken is.
Een zaaksysteem ten opzichte van een Workflowtoepassing (WFM)
Een zaaksysteem digitaliseert statuswijzigingen.
Een zaaksysteem ten opzichte van een Document/dossiertoepassing (DMS)
Bij een leidend zaaksysteem worden ook alle relevante documenten vastgelegd.
Zaakgericht werken & instructies en checklists
Om de behandelaar te ondersteunen bij z’n werkzaamheden, configureert men een checklist.
Zaakgericht werken & gerelateerde zaken
Het is wenselijk om vast te leggen dat een zaak een relatie heeft met een andere zaak.
Zaakgericht werken & sub/vervolg zaken
Het zaaksysteem administreert statuswijzigingen en geen stappen.
Zaakgericht werken & ketenintegratie
Zaaksystemen kunnen worden gebruikt om gegevens over processen uit te wisselen.
Zaakgericht werken & backofficetoepassingen
Eenvoudige processen kunnen volledig met een zaaksysteem worden ondersteund.
Zaakgericht werken & moderne techniek
Het aantal koppelingen tussen overheidsorganisaties wordt beperkt, wanneer elke overheidsorganisatie met één centraal zaaksysteem werkt.
Zaakgericht werken & koppelen en kloppelen
Het koppelen van het generieke zaaksysteem met de traditionele specifieke backofficetoepassingen is niet eenvoudig.
Zaakgericht werken & archief/recordmanagement
Een generiek zaaksysteem bevat ook archiefwaardige documenten.
Zaakgericht werken & de zaaktypencatalogus
Een overheidsorganisatie is verplicht een ‘Document Structuur Plan’ (DSP) te hebben.
Zaakgericht werken & postregistratie
Een postregistratiesysteem wordt zelden gebruikt om documenten, die via andere kanalen tot een organisatie komen, te registreren.
Zaakgericht werken & basisregistraties
Door elke zaak zoveel te koppelen ontstaat de ideale informatievoorziening voor een overheidsorganisatie.
Zaakgericht werken & geoinformatie
Geoinformatievoorziening wordt vaak ten onrechte als een aparte tak van sport gezien.
Zaakgericht werken & beveiliging/privacy
In Nederland is men nog altijd huiverig om overheidsbreed gegevens te delen.
Zaakgericht werken & managementinformatie
Een van de voordelen van één generiek zaaksysteem is, dat ook managementinformatie beschikbaar komt over alle kanalen.
Zaakgericht werken & interne dienstverlening
De ambitie voor de externe dienstverlening geldt ook voor de interne dienstverlening.
Functionaliteit zaaksysteem voor de beheerder
Dit hoofdstuk schetst hoe in het zaak/dossiersysteem van Mozaiek, een zaaktype wordt geconfigureerd.
Functionaliteit zaaksysteem voor de behandelaar
Dit hoofdstuk schetst hoe in Mozaiek, een zaak wordt afgehandeld.
Functionaliteit zaaksysteem voor de klant
Dit hoofdstuk schetst hoe via Mozaiek, met klanten wordt gecommuniceerd over zaken.
Checklist aanbod functionaliteit zaaksysteem
Wordt de in dit document beschreven visie gedeeld door leveranciers?
Implementatie organisatiebreed zaakgericht werken
Het implementeren van zaakgericht werken vereist een project dat wordt uitgevoerd door een multidisciplinair team.
Implementatie overheidsbreed zaakgericht werken
De zaaksystemen van de verschillende leveranciers dienen op basis van open standaarden te kunnen samenwerken met elkaar.